5 gewoontes die voor uitputting zorgen bij moeders

Uitputting komt vaker voor dan je denkt

Ik heb een drukke tijd. Mijn man heeft een bouwbedrijf en draait overuren door groei. Mijn oudste heeft een knieoperatie achter de rug en revalideert. Mijn dochter studeert met op de achtergrond haar auto-immuunziekte wat zorg en aandacht vraagt en ikzelf heb HPU; een stofwisselingsziekte waarbij je essentiele mineralen uitplast. Opletten dus. Zoon Bart is lekker aan het puberen, dochter 2 wordt bijna 10 en de jongste denkt dat hij nooit hoeft te luisteren of slapen.
Meestal merk ik er niet veel van, dat dat druk is bedoel ik. Ik heb nou eenmaal en groot gezin en met mijn lessen in zelfzorg ben ik goed in balans, ook mentaal. En ik hanteer de regel; je kunt wel druk zijn maar je moet je niet druk maken! Geen zorgen daar dus zou je zeggen.

Toch loopt soms de emmer over. Heeft er ondermeer mee te maken dat ik veel voor anderen wil doen. Een mooie kwaliteit natuurlijk maar ik moet oppassen dat ik niet aan het ‘pleasen’ ben. Dat er ruimte overblijft voor mijn wensen en behoeftes. Want anders zijn vermoeidheid, spierklachten en irritatie het gevolg. Dat eindigt geheid in gesnauw naar mijn kids en partner. Ik baal dan enorm van mezelf. Net als bij kinderen leidt drukte ook bij mij tot buien. Ik zit dan niet in het moment maar in mijn hoofd. Piekerend wat er allemaal niet goed gaat.

Waar wij moeders) ons veel zorgen over maken op dagelijkse basis:

  • of we het wel goed doen
  • of we alles gedaan krijgen wat we denken allemaal te moeten doen
  • of we een goede moeder zijn
  • hoe we alles harmonieus en soepeltjes kunnen houden

Als een vrouw moeder wordt, zullen haar relaties, (professionele) identiteit en zelfbeeld nooit meer hetzelfde zijn. ‘Kinderen voegen niet enkel iets toe aan je leven, zij transformeren dat leven volledig.’, aldus Susan Maushart, auteur van ‘the Mark of Motherhood’.

En alles wordt direct opgeslagen in de hersenen. Die maken nieuwe verbindingen aan van ‘nare ervaringen’. Er worden processen gestart en stoffen aangemaakt om met de veranderingen om te kunnen gaan. Dit is een stress reactie en normaliter een goed mechanisme als je echt in actie moet komen. Maar in combinatie met de drukte, stress en haast van alledag, is het teveel. Dat merk je aan als je niet uitgeslapen opstaat, je snel geirriteerd bent en vaker klachtjes krijgt. Daar baal je dan weer van… wat leidt tot negatieve gedachten. Je gaat de dingen sneller somber inzien! Zorgen Baren Zorgen. Biologische reactie.

5 gewoontes die (bio)logisch voor uitputting zorgen

overmatig piekeren leidt tot uitputting bij moedersDe kwaliteit van je gedachten is van groot belang voor de aanmaak van goede stoffen in je lichaam! Gelukkig kun je de kwaliteit grotendeels beïnvloeden door in te zien en los te laten door welke zorgen je Zorgen Baart (en je slecht voelt) en je te richten op datgene waar je blij van wordt. Want van positieve dingen/gedachten krijg je een andere uitwerking (en dus wel energie!)

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het vergt oefening. We zijn onderhevig aan de druk van onze opvoeding, systemen en regels in de maatschappij, relaties enzovoorts. Maar als je ermee gaat oefenen, merk je dat er verschil is. Meditatie’s kunnen daarbij helpen. Ook scheelt het om te weten dat we helemaal geen foute keuzes maken waarover we constant zorgen zouden moeten hebben! Het zijn leerprocessen en mooie kansen om te worden wie we werkelijk willen zijn. Wat je aan ‘foute’ dingen gebeurd (zorgen) toont je hoe je het WEL zou willen hebben in je leven. En daar kun je aan werken.

Vermijd de volgende 5 gewoontes die voor uitputting bij moeders zorgen zoveel mogelijk:

Denken dat alles je overkomt en je er geen invloed op hebt
Kom in contact met de keuzes die passen bij wie je werkelijk bent, wat jij wilt en ga er aktief voor!
Dat kan zijn dat je graag elke dag opgewekt bent. Formuleer voor jezelf een gewenste uitkomst (bv opgewekt wakker worden) en werk daar dagelijks aan.

Negatieve gedachten serieus nemen
Zorg dat je de momenten dat het goed gaat koestert en als opsteker gebruikt
Dat gaat nooit lukken, ik heb weer een rommel, ik vergeet constant dingen, ik kan dat niet, ik doe alles fout…’ Herken je dat? Weet dat het gedachten van het reptielenbrein (instinctief) zijn en je niet zullen helpen de dingen anders te doen. En jij BENT niet die gedachten.

Bij stress je zelfzorg (nog meer) vergeten
Zorg dat je een structuur en ritme hebt van opbouwende (voedings)gewoontes
Als je het een en ander niet echt goed op de rit krijgt heb je waarschijnlijk geen reserves meer over. Vul ze aan met oervoeding, supplementen en tijd voor jezelf (ontspanning!)

Dingen uit verplichting doen maar waar je geen zin in hebt
Durf de moedige beslissingen te nemen die jou en je gezin ten goede komen
Dit geeft onbewust de verkeerde stoffen af aan je lijf dus ga na wanneer je dat doet. Begin met een kleine verandering, een eerste NEE om verschil te maken (en te voelen!).

Enkel gericht zijn op hoe alles perfect (door) zou moeten lopen
Geef ruimte aan het wennen van je rol en processen in het leven
Is het nodig om ALLES te kunnen? ALLES perfect te doen? OVERAL verantwoordelijk voor te zijn? De weg naar perfectie is oneindig, het is nooit goed dus bereik je nooit een doel en een tevreden gevoel. Richt je op dat wat je kunt veranderen en laat los wat je niet kunt veranderen.

Kortom; Neem tijd voor jezelf, focus op een gewenste uitkomst en je zult minder Zorgen Baren en Ervaren.

Ik weet dat het zo werkt dus zodra ik iets voel geef ik het tijd. Soms moet ik die tijd per direct nemen. Dat betekent concreet; afspraken afzeggen, zelfzorg verbeteren, zorgen delen met iemand, er even uit en relativeren. Vooral relativeren! Dat verdrijft de zorgen. En dan gaat het snel beter. Instante biologische reactie in mijn hoofd en lijf. En soms moet er even iets in de wacht. Parkeren. Ik zorg dan dat ik wel even wegga van de situatie (die ik erger aan het maken ben;)

Hoe zit dat bij jou? Neem jij de tijd voor beleven van emoties en relativeren? Of ga je maar door? Download hier het gratis stappenplan met tips om je triggers te signaleren, tools en gratis meditatie’s.

Beter nog kom je ermee oefenen op het Healthy Mama EVENT Voor een duurzaam resultaat!
Wo 1 juni a.s. om 20.30 uur geef ik een gratis webinar met de sprekers van het event.

Wat zijn jouw ervaringen? Ik lees ze graag!

Ik heb in mijn leven veel waardevolle ervaringen gehad die me hebben gevormd tot de persoon die ik nu ben. Mijn sterke persoonlijkheid is positief naar boven gehaald en ik weet wat voor mij belangrijk is in het leven. Binnen Healthy Mama Lifestyle kan ik inzichtelijk maken dat jij zelf de creator bent van een gezond en gelukkig leven als je kiest voor een leefstijl die liefdevol, positief en authentiek is. Dat levert je duurzaam energie, verhoogd je weerstand en versterkt je mentaliteit!
Kies jij ook voor jouw kwaliteit van leven?

Gerelateerde artikelen

2 thoughts on “5 gewoontes die voor uitputting zorgen bij moeders

  1. Een goed advies! Maar soms makkelijker gezegd dan gedaan.

    1. Heb dat idd ook in het artikel staan. Beste werkt om per onderdeel te oefenen met het gratis stappenplan 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *